چکیده: هیچ عمل عبادی نتواند با آن برابری کند و یا جایگزین آن شود. از رسول خدا (صلی‏ الله علیه و آله) نقل شده است که فرمود: چیزی برتر از حج نیست جز نماز و در حج، نماز هم هست.

حج تعطیل پذیر نیست

حضرت امام خمینی(رحمه‌الله‌علیه) می‏‌فرماید: «بزرگ‏‌ترین درد جوامع اسلامی این‌ است‌ که هنوز فلسفه‌ی واقعی بسیاری از احکام الهی را درک نکرده و حج با آن همه راز و عظمتی که دارد، هنوز به صورت یک عبادت خشک و یک حرکت بی‏‌حاصل و بی‌ثمر باقی مانده است».[1]

به سبب نقش حیاتی و اهمیت حجّ است که در روایات معصومین(علیهم‌السلام) به هیچ وجه تعطیلی آن اجازه داده نشده است و بر حکومت اسلامی در اقامه و بر پاداشتن حج مسئولیتی ویژه مقرر شده که در هیچ یک از فرایض دینی بدین صورت نمی‏‌باشد و آن این که اگر مردم در رفتن به حج تساهل کنند، بر حاکم اسلامی واجب است که الزاماً آنان را به حج بفرستد و هر گاه توان مالی نداشتند از بیت المال هزینه سفر آنان را تأمین کند تا با اجتماع مسلمانان در حج، عظمت و وحدت و عزت مسلمانان نمایش داده شود. در این باره امام صادق(علیه‌السلام) می‏‌فرماید: «اگر مردم حج را تعطیل کنند بر امام واجب است که آن‏‌ها را به حج اجبار کند، زیرا این خانه برای حج قرار داده شده است».[2]  لذا در احادیث و متون دینی به آنان که حضور در مراسم حج و انجام فریضه الهی حج را ترک کنند، هشدار داده شده که مستوجب هلاکت و عقوبت الهی خواهند شد[3] مسلماً تارکان حج، قبل از گرفتاری و عقاب آخرت، عذاب و بدبختی در دنیا را خواهند چشید و ذلت پراکندگی را تحمل خواهند نمود.

هیچ عملی هر چند نیکو جایگزین حج نمی‏‌شود
اهمیت زیاد حج و نقش عظیم آن باعث شده است که هیچ عمل عبادی نتواند با آن برابری کند و یا جایگزین آن شود. رسول خدا(صلی‏‌الله‌علیه‌وآله) در این باره فرمود: «چیزی برتر از حج نیست جز نماز و در حج، نماز هم هست».[4]
در حدیث دیگری نقل شده است که شخص ثروتمندی که حج(مستحبی) از او فوت شده بود، خدمت رسول خدا(صلی‏‌الله‌علیه‌وآله) آمد از آن حضرت خواست عملی را به وی معرفی کند تا بدین وسیله به ثواب حج از دست رفته نایل گردد، ایشان فرمودند: «اگر به وزن کوه ابوقبیس طلای سرخ داشته باشی و در راه خدا انفاق کنی برابر با ثواب حج نمی‌‏شود».[5] بلی باید هم چنین باشد، زیرا حج در مقایسه با اعمال عبادی دیگر، تنها عبادتی است که اگر با روح و تحرک انجام بگیرد و به خصوص اگر با برائت از مشرکین همراه باشد امت اسلامی اسیر یهود زمان نخواهد بود و هیچ عملی نمی‏‌تواند چنین اثری داشته باشد.

امام خمینی(رحمه‌الله‌علیه) با الهام از فرمایش پیامبر(صلی‏‌الله‌علیه‌وآله) در این که حج عامل وحدت است می‏‌فرماید: «حج تجلی و تکرار همه صحنه‏‌های عشق آفرین زندگی یک انسان و یک جامعه متکامل در دنیا است، و مناسک حج، مناسک زندگی است، و از آن جا که امت اسلامی از هر نژاد و ملتی باید ابراهیمی شود تا به خیل امت محمد(صلی‏‌الله‌علیه‌وآله) پیوند بخورد و یکی گردد و ید واحد شود، حج تنظیم و تمرین و تشکیل این زندگانی توحیدی است».[6]

 

---------------------------------------------------------
پی‌نوشت
[1]. صحیفه نور، ج 20، ص 228.
[2]. «لو عطّل الناس الحج لوجب علی الامام ان یجبرهم علی الحج ان شاوءا و ان ابوا، فانّ هذاالبیت وضع للحج».(وسائل الشیعة ،ج 8،ص 15، حدیث 1 و احادیث دیگر از باب 5.)
[3]. همان، ص 13، احادیث باب 4
[4]. «... امّا انه لیس شی‏ء أفضل من الحج الاّ الصلوة و فی الحج هیهنا صلوة...» (وسائل الشیعة، ج 9،ص 347حدیث 2 باب 41 و احادیث دیگر همین باب و باب 42)
[5]. همان، ص 77، حدیث 2 باب 41 و احادیث دیگر همین باب و باب 42.
[6]. صدوق، علل الشرایع،  ص 398.